Etäopetuksesta on tullut pysyvä osa koulutusmaailmaa, ja sen myötä oppimisen arviointi on joutunut sopeutumaan uusiin haasteisiin ja mahdollisuuksiin. Tässä artikkelissa tarkastelemme oppimisen arvioinnin nykytilaa etäopetuksessa sekä niitä haasteita ja mahdollisuuksia, joita se tuo tullessaan.
Mahdollisuudet oppimisen arvioinnissa etäopetuksessa
Etäopetuksessa oppimisen arvioinnilla on myös mahdollisuuksia. Monipuolisemmat arviointimenetelmät, kuten portfoliot ja projektit, voivat tulla entistä helpommin käyttöön. Autenttiset arviointitilanteet voivat syntyä, kun oppilaat osallistuvat arviointeihin omassa ympäristössään.
Teknologian hyödyntäminen tarjoaa välitöntä palautetta ja tehostaa arviointiprosessia. Jatkuva palaute etäopetuksessa on helpompaa, mikä tukee oppimista. Lisäksi oppilaiden osallistaminen arviointiprosessiin voi olla entistä saumattomampaa etäopetuksessa.
Nämä mahdollisuudet korostavat kykyä sopeutua digitaaliseen oppimisympäristöön ja hyödyntää sen tarjoamia etuja arviointiprosessissa. Etäyksityisopetus voi olla tehokasta, mutta siinä on tietenkin otettava huomioon monia erilaisia näkökulmia.
1. Monipuoliset arviointimuodot
Etäopetus tarjoaa opettajille mahdollisuuden käyttää monipuolisempia arviointimuotoja, mikä voi olla hyödyllistä oppimisen arvioinnissa. Alla on tarkempia tietoja kolmesta mainitusta monipuolisesta arviointimenetelmästä etäopetuksessa:
Portfoliot:
- Portfolio on kokoelma oppilaan työstä ja saavutuksista, joka voi sisältää esimerkiksi kirjoituksia, projekteja, kuvia tai muita näyttöjä oppimisesta.
- Opiskelijat voivat luoda sähköisiä portfoliota, jotka sisältävät erilaisia näyttöjä heidän oppimisestaan. Tämä antaa opettajalle mahdollisuuden saada monipuolinen näkemys opiskelijan taidoista ja kehityksestä ajan myötä.
Projektit:
- Projektiarviointi keskittyy oppilaiden kykyyn soveltaa oppimaansa käytännön projekteissa.
- Opiskelijat voivat suorittaa projekteja, kuten tutkimustehtäviä, ryhmätyötä tai luovia tehtäviä etänä. Opettajat voivat arvioida opiskelijoiden projektityötä monipuolisesti, kattavat usein sekä lopullisen tuotoksen että prosessin aikana tapahtuneen oppimisen.
Vertaisarviointi:
- Vertaisarviointi tarkoittaa, että opiskelijat arvioivat toistensa työskentelyä ja saavutuksia.
- Opettajat voivat järjestää vertaisarviointeja etänä käyttäen esimerkiksi verkkoalustoja. Opiskelijat voivat antaa palautetta toisilleen, mikä voi edistää oppimista ja antaa erilaisen näkökulman arviointiprosessiin.
Nämä monipuoliset arviointimenetelmät auttavat opettajia saamaan kokonaisvaltaisemman kuvan opiskelijoiden osaamisesta ja kehityksestä verrattuna perinteisempiin kokeisiin ja tentteihin.
Etäopetusympäristö tarjoaa teknologian avulla välineitä näiden arviointimuotojen toteuttamiseen ja helpottaa monipuolisten näyttöjen keräämistä opiskelijoiden oppimisesta.

2. Autenttiset arviointitilanteet
Autenttiset arviointitilanteet ovat sellaisia, jotka heijastavat mahdollisimman tarkasti oikeassa elämässä tarvittavia taitoja ja tietoja. Etäopetusympäristö tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden luoda autenttisempia arviointitilanteita seuraavilla tavoilla:
Ympäristön todellisuus
- Oppilaat voivat osallistua arviointeihin omassa ympäristössään, joka voi olla koti, työpaikka tai muu paikka, jossa he käyttävät oppimiaan taitoja.
- Esimerkiksi liiketoiminnan opiskelijat voivat saada tehtävän luoda liiketoimintasuunnitelma omalle ”yritykselleen”. He voivat soveltaa oppimaansa käytännössä ja tuottaa suunnitelman, joka vastaa todellisiin liiketoimintaympäristön vaatimuksiin.
Todellisten ongelmien ratkaiseminen
- Oppilaille voidaan antaa tehtäviä, jotka vaativat todellisten ongelmien ratkaisemista, kuten innovatiivisten ratkaisujen kehittämistä.
- Esimerkki etäopetuksesta: Insinööriopiskelijat voivat saada tehtävän suunnitella ja toteuttaa virtuaalinen projekti, joka simuloi todellista ongelmaa, kuten ympäristön suojelua tai energiatehokkuutta.
Simulaatiot ja harjoitukset
- Etäopetus mahdollistaa simulaatioiden ja harjoitusten käytön, jotta oppilaat voivat harjoitella taitojaan turvallisessa ympäristössä.
- Esimerkki etäopetuksesta: Lääketieteen opiskelijat voivat suorittaa virtuaalisia potilastapauksia, joiden avulla he voivat harjoitella diagnoosia ja hoitosuunnitelmien laatimista.
Itseohjautuva oppiminen ja projektityöt
- Oppilaat voivat osallistua itsenäisiin projekteihin, jotka vaativat omatoimista tiedonhakua ja ongelmanratkaisua.
- Esimerkki etäopetuksesta: Historian opiskelijat voivat suorittaa laajan tutkimusprojektin omasta näkökulmastaan, mikä mahdollistaa syvällisen ymmärryksen historiallisista tapahtumista.
Autenttiset arviointitilanteet etäopetuksessa voivat parantaa opiskelijoiden oppimiskokemusta, koska ne antavat mahdollisuuden soveltaa teoriaa käytäntöön ja kehittää taitoja, joita tarvitaan tulevaisuuden työelämässä
3. Teknologian hyödyntäminen
Teknologian hyödyntäminen etäopetuksessa arviointiprosessissa avaa mahdollisuuksia tehokkaammalle ja monipuolisemmalle palautteelle. Alle listasimme hieman tarkempia tietoja siitä, miten digitaaliset työkalut voivat tehostaa arviointiprosessia ja tarjota välitöntä palautetta:
Sähköiset arviointityökalut:
- Opettajat voivat käyttää erilaisia sähköisiä arviointityökaluja, kuten verkkoalustoja, joissa opiskelijat voivat lähettää tehtäviään ja vastauksiaan sähköisesti.
- Etäopetuksen esimerkki: Opiskelijat voivat lähettää tehtävänsä sähköisesti, ja opettajat voivat käyttää digitaalisia työkaluja tehtävien tarkastamiseen ja arvioimiseen, mikä säästää aikaa verrattuna perinteisiin paperimuotoisiin arviointeihin.
Automatisoitu arviointi
- Teknologia mahdollistaa automatisoidun arvioinnin tietyissä tapauksissa, kuten monivalintakysymyksissä tai tiettyjen numeeristen vastausten tarkastamisessa.
- Etäopetuksen esimerkki: Ohjelmointikurssilla opettaja voi käyttää automaattista koodianalyysiä arvioidakseen opiskelijoiden ohjelmointitehtäviä ja tarjota nopeaa palautetta.
Interaktiiviset harjoitukset ja simulaatiot
- Digitaaliset simulaatiot ja interaktiiviset harjoitukset voivat tarjota oppilaille mahdollisuuden soveltaa tietoaan käytännössä. Monet yksityisopettajat hyödyntävät näitä jo varsin monipuolisesti.
- Etäopetuksen esimerkki: Matematiikan opettaja voi käyttää interaktiivisia sovelluksia, joissa opiskelijat voivat ratkaista matemaattisia ongelmia reaaliaikaisesti, ja järjestelmä voi tarjota heti palautetta.
Videopalaute
- Opettajat voivat antaa opiskelijoille yksilöllistä palautetta videoformaatin avulla, mikä mahdollistaa selkeän viestinnän ja havainnollisen palautteen antamisen.
- Etäopetuksen esimerkki: Kielenopettaja voi tallentaa lyhyitä videoita, joissa hän antaa ääntämispalautetta ja käyttää visuaalisia apuvälineitä selittäessään kielioppiasioita.
Reaaliaikainen vuorovaikutus
- Teknologia mahdollistaa reaaliaikaisen vuorovaikutuksen opettajien ja opiskelijoiden välillä, mikä voi helpottaa palautteen antamista heti tehtävän suorittamisen jälkeen.
- Etäopetuksen esimerkki: Opettaja voi käyttää verkkokokouksia tai pikaviestejä antaakseen nopeaa palautetta ja vastata opiskelijoiden kysymyksiin reaaliajassa.
Teknologian hyödyntäminen ei ainoastaan helpota arviointiprosessia, vaan se myös tukee opiskelijoiden oppimista tarjoamalla heille välitöntä palautetta ja mahdollisuuden parempaan ymmärrykseen omasta suorituksestaan.

4. Jatkuva palaute
Jatkuva palaute on opetusmenetelmä, joka korostaa säännöllistä ja välitöntä palautetta opiskelijoille heidän suorituksistaan ja oppimisprosesseistaan. Etäopetuksen vaikutus motivaatioon voi nousta etenkin juuri palautteen ansiosta.
Teknologian rooli tässä yhteydessä on merkittävä, sillä se mahdollistaa reaaliaikaisen ja jatkuvan vuorovaikutuksen opettajien ja opiskelijoiden välillä. Alle listasimme sellaisia tapoja, joilla teknologia mahdollistaa jatkuvan palautteen etäopetuksessa:
Verkkokokoukset ja pikaviestintä
- Opettajat voivat järjestää verkkokokouksia tai käyttää pikaviestintäalustoja, jotka mahdollistavat reaaliaikaisen vuorovaikutuksen.
- Etäopetuksen esimerkki: Opettaja voi pitää säännöllisiä verkkokokouksia tai olla tavoitettavissa pikaviestintäsovellusten kautta vastatakseen opiskelijoiden kysymyksiin ja antaakseen välitöntä palautetta.
Sähköiset harjoitustehtävät ja kyselyt
- Opiskelijoille voidaan tarjota säännöllisiä sähköisiä harjoitustehtäviä ja kyselyjä, joiden avulla he voivat harjoitella ja testata osaamistaan.
- Etäopetuksen esimerkki: Viikoittaiset sähköiset harjoitustehtävät voivat tarjota opiskelijoille mahdollisuuden saada palautetta välittömästi ja opettajalle käsityksen oppilaiden ymmärtämyksen tasosta.
Interaktiiviset oppimisalustat
- Opettajat voivat hyödyntää interaktiivisia alustoja, jotka mahdollistavat opiskelijoille vuorovaikutteisen oppimisen ja välittömän palautteen.
- Etäopetuksen esimerkki: Oppimispelejä tai interaktiivisia harjoituksia voidaan käyttää opiskelijoiden osallistamiseen ja samalla tarjota heille palautetta heidän suorituksistaan.
Video- ja äänipalaute
- Opettajat voivat käyttää videoita tai äänitallenteita antaakseen yksilöllistä palautetta opiskelijoiden töistä.
- Etäopetuksen esimerkki: Opettaja voi tallentaa lyhyitä videoita, joissa hän selittää palautteensa tarkemmin ja antaa lisäohjeita.
Oppimisanalytiikka
- Teknologia voi kerätä ja analysoida tietoa opiskelijoiden suorituksista, mahdollistaen opettajille tarkemman käsityksen oppimistuloksista ja tarpeista.
- Etäopetuksen esimerkki: Oppimisanalytiikkatyökalut voivat tarjota tietoa opiskelijoiden osaamisesta ja oppimisen kehityksestä, mikä auttaa opettajia tarjoamaan kohdennettua palautetta.
Jatkuva palaute teknologian avulla ei ainoastaan auta opettajia ymmärtämään opiskelijoiden tarpeita paremmin, vaan se myös antaa opiskelijoille mahdollisuuden jatkuvasti kehittää taitojaan ja seurata edistymistään reaaliaikaisesti.
5. Oppilaiden osallistaminen
Oppilaiden osallistaminen etäopetuksessa liittyy siihen, miten opettajat voivat antaa oppilaille aktiivisen roolin arvioinnin suunnittelussa ja itsearvioinnissa. Tämä voi edistää oppilaiden omistajuutta oppimisprosessissa ja tukea heidän osallistumistaan arviointiin. Alla olemme luetelleet tapoja, joilla tämä voidaan saavuttaa:
Osallistuminen arvioinnin suunnitteluun
- Opettajat voivat antaa oppilaille mahdollisuuden osallistua arvioinnin suunnitteluun, esimerkiksi määrittelemällä yhdessä tavoitteita, arviointikriteereitä tai valitsemalla arviointimenetelmiä.
- Etäopetuksen esimerkki: Oppilaat voivat osallistua verkkokokouksissa tai sähköisissä keskusteluissa keskusteluun siitä, millaisia arviointikriteereitä tulisi käyttää tulevissa tehtävissä tai projekteissa.
Itsearviointi ja vertaisarviointi
- Oppilaat voivat osallistua oman työnsä arviointiin ja arvioida myös toistensa suorituksia.
- Etäopetuksen esimerkki: Opiskelijat voivat käyttää sähköisiä alustoja itsearviointiin, ja opettajat voivat järjestää vertaisarviointeja, joiden avulla oppilaat voivat antaa palautetta toistensa töistä.
Projektit ja ryhmätyöt
- Opiskelijat voivat osallistua yhteistyöhön ja projekteihin, joissa he voivat käyttää monipuolisempia arviointimenetelmiä ja osallistua ryhmänsä arviointiin.
- Etäopetuksen esimerkki: Ryhmäprojekteissa opiskelijat voivat jakaa vastuut, arvioida toistensa panosta projektiin ja antaa palautetta ryhmänsä toiminnasta.
Keskustelut ja palaute
- Aktiivinen keskustelu oppilaiden kanssa arviointikriteereistä ja odotuksista sekä säännöllinen palaute auttavat oppilaita ymmärtämään paremmin arviointiprosessia.
- Etäopetuksen esimerkki: Verkkokokouksissa tai keskustelufoorumeilla opettaja voi käydä avointa keskustelua oppilaiden kanssa arvioinnin tavoitteista ja antaa mahdollisuuden oppilaiden tuoda esiin omia näkemyksiään.
Reflektiiviset tehtävät
- Oppilaat voivat osallistua reflektiivisiin tehtäviin, joissa he arvioivat omaa oppimistaan ja asettavat tavoitteita jatkokehittymiselle.
- Etäopetuksen esimerkki: Oppilaat voivat kirjoittaa sähköisiä reflektiopäiväkirjoja tai osallistua keskusteluun verkkoympäristössä omasta edistymisestään ja tulevaisuuden tavoitteistaan.
Oppilaiden osallistaminen arviointiprosessiin etäopetuksessa ei ainoastaan tarjoa opettajille arvokasta tietoa oppilaiden ymmärtämisestä ja tarpeista, vaan se myös antaa oppilaille tunteen vaikuttamisesta omaan oppimiseensa. Tämä voi innostaa heitä sitoutumaan opintoihinsa ja ottamaan vastuuta omasta kehityksestään.

Haasteet oppimisen arvioinnissa etäopetuksessa
Oppimisen arvioinnissa etäopetuksessa kohtaa useita haasteita. Teknologian rajoitukset voivat luoda epätasapainoa, kun oppilailla on erilaiset resurssit ja yhteydet. Vuorovaikutuksen puute vaikeuttaa opettajien ymmärtämistä opiskelijoiden oppimisesta.
Digitaalinen stressi voi vaikuttaa oppilaiden suorituskykyyn. Plagiointi ja rehellisyyshaasteet ovat lisääntyneet, kun opiskelijat voivat kohdata houkutuksia etäympäristössä.
Yksilöllisten tarpeiden tukeminen voi olla haasteellista etäympäristössä, erityisesti erityistä tukea tarvitseville oppilaille. Nämä haasteet korostavat tarvetta luovia ratkaisuja ja huolellista suunnittelua etäopetuksen arviointiprosessissa.
1. Teknologian rajoitukset
Oppilaiden erilaiset teknologiset resurssit ja yhteydet voivat luoda epätasapainoa arvioinnissa.
Opettajan tulisikin käyttää monipuolisia arviointimenetelmiä, jotka eivät välttämättä vaadi vahvaa internet-yhteyttä tai erityisiä laitteita.
2. Rehellisyys ja plagiointi
Etäympäristö voi tarjota mahdollisuuksia huijaukseen ja plagiointiin.
Opettajat voivat käyttää avoimia lopputenttejä, projektityöskentelyä ja muita arviointimuotoja, jotka vaativat opiskelijoiden syvempää ymmärrystä.
3. Vuorovaikutuksen puute
Opettajien ja opiskelijoiden välisen vuorovaikutuksen puute voi vaikeuttaa opettajien kykyä ymmärtää opiskelijoiden oppimista.
Opettajien kannattaa järjestää säännöllisiä virtuaalisia kohtaamisia ja tarjota mahdollisuuksia henkilökohtaiseen palautteeseen.
4. Digitaalinen stressi
Oppilaat voivat kokea digitaalista stressiä liiallisen näytön aikana.
Siksi on hyvä, että etäopetus tarjoaa myös vaihtoehtoisia tapoja osallistua arviointeihin, kuten äänitetyt esitykset tai kirjalliset raportit.
5. Yksilölliset tarpeet
Jotkut oppilaat saattavat tarvita erityistä tukea, jota on vaikeampi tarjota etänä.
Opettajat voivatkin tarjota usein joustavia aikatauluja sekä tukea erityisopetuksen tarpeisiin.
Yhteenveto
Vaikka etäopetuksen myötä oppimisen arvioinnissa on omat haasteensa, se avaa myös ovia monipuolisemmille ja joustavammille arviointimenetelmille. Opettajien ja oppilaiden on tärkeää yhdessä löytää tasapaino tekniikan hyödyntämisen ja inhimillisen vuorovaikutuksen välillä varmistaakseen oikeudenmukaisen ja tehokkaan oppimisen arvioinnin etäopetuksessa.
Lue myös: Oppimisen eri tyylit